Sunday, September 28, 2008

"Berkerjalah seolah kamu akan hidup selamanya, beramallah seolah kamu akan mati esok hari"

Kebanyakan dari kita menafsir ayat di atas seperti ini:

Kumpullah harta sebyk2nya sementara masih hidup..
beramallah macam esok dah nak mati..

aku pun mula2 tafsir mcm tu jgk..tapi lepas aku join satu ceramah
ni, baru la aku nampak yg ada maksud tersirat di sebalik ayat tu..

Tafsiran tersirat:

Hal dunia ni takpe nak tangguh2...
tapi hal akhirat, jgn la bertangguh...

tu la yg dimaksudkan dgn kerja seolah hidup selamanya. Dah nama pun hidup selamanya, relax2 la hal dunia..dunia je pun.
Beramallah seolah esoknya kita mati. Ayat ni sebenarnya suruh kita jgn bertangguh hal2 yg diwajibkan syariat Islam ke atas kita.

Fikir2 balik, betul jugak kan?

Wallahu a'lam.

4 comments:

Unknown said...

aku pon fikir mcm ko first2 rupanya ader lagi maksud tersirat lg ...

nisya-chan said...

hoho..begitukah..

alwajdi said...

nasa: ustaz tu kata tafsiran yg 1st tu tak logik. mane boleh nak buat mcm hidup slamanya tapi nak beribadat mcm dah nak mati esok. conflicting sgt. so dia kata yg tersirat tu paling tepat. hidup mcm 1000 tahun boleh buat mcm jadi takpe nak tangguh2 pon. tapi kalo esok dah nak mati sape yg terencat nak tangguh ibadat kan?

nisya: amende yg ko nak komen ni sbnarnye?

nisya-chan said...

aku komen overall..hehe